سیمون آیوازیان

سیمون آیوازیان استاد دانشگاه و آموزگار گیتار و معماری ، نوازنده‌ی گیتار کلاسیک و فلامینکو و عکاس ایرانی است. از آیوازیان با لقب «پدر گیتار کلاسیک ایران» یاد می‌کنند. وی در سال ۱۳۲۳ در بندرانزلی به دنیا امد.

دوران زندگی:

در سن ۱۲ سالگی نوازندگی را با ساز ماندولین آغاز كرد، پس از ۱۴ سالگی با ساز گیتار آشنا شد و گیتار كلاسیك را به مدت هفت سال با متدها و شیوه های آكادمیك به صورت خود آموز فراگرفت .

با اتمام دوره دبیرستان وارد رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا شد و پس از اتمام دوره دانشگاهی به عنوان عضو هیأت علمی به استخدام دانشگاه تهران در آمد، پس از چند سال تدریس، جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد ، مدرک دکترایش را در رشته معماری و باستان شناسی از دانشگاهی در پاریس دریافت کرد و مجدداً در دانشگاه تهران به تدریس رشته معماری و در کنار آن، عکاسی و موسیقی پرداخت و بالاخره پس از طی مدارج علمی،موفق به کسب مقام استادی شد.

با اولین استاد فلامنكو اش، خوان آلبا (Juan Alba) در سن ۲۱ سالگی آشنا شد و ۵ توكه از توكه های معروف اسپانیایی را نزد ایشان آموخت . ضمن آنكه به موازات گیتار فلامنكو به یادگیری گیتار كلاسیك نیز ادامه داد. همچنین مدتی را نزد آلیریو دیاز (Alirio Diaz) گیتاریست به نام ونزوئلایی كه دستیار سگو ویا نیز بوده است، درسهایی را به صورت خصوصی فرا گرفت . سپس از توصیه‌های تخصصی جولیان بایزنتین که از شاگردان ممتاز جولیان بریم می‌باشد، برای مدت کوتاهی استفاده کرد.

بین سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۴ بیش از ده کنسرت گیتار به صورت تکنوازی و همنوازی (دوئت) اجرا کرد.از ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ از محضر ژان دورینگ که از شاگردان نارسیسو یپس و شاگرد ممتاز کنسرواتوار پاریس بود نیز بهره برد.

دکتر سیمون آیوازیان در بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو حضور داشت و بارها به عنوان سخنران در جشنواره‌ها و همایش‌ها حضوری فعال از خود نشان داد . بارها از ایشان در ان مراسم‌ها که هر کدام آن، قسمتی از تاریخ ساز گیتار ایران را شامل می‌شود، تجلیل به عمل آمده ‌است. از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های فجر، جوان، مسابقات گیتار کلاسیک و فلامنکو ایران، همایش سراسری فلامنکو ایران و جشنواره گیتار نوازان اصفهان اشاره کرد.

پژوهش ها و قراردادها:

  • تهیه عکس از میراث معماری استان خراسان - برای اداره باستانشناسی و موزه ۱۳۴۵
  • تهیه عکس از برنامه‌های موسیقی و نمایش تالار وحدت (رودکی سابق) ۱۳۵۷-۱۳۵۴
  • تهیه عکس معماری (هوایی و زمینی) از بناهای دوره پهلوی اول به سفارش مجله هنر و معماری ۱۳۵۶-۱۳۵۵
  • تهیه عکس از صنایع دستی کوچک ایران به سفارش انتشارات سروش ۱۳۵۷-۱۳۵۶
  • خریداری تعداد ۶۰ عکس از معماری سنتی دزفول (جزیئات آجرکاری) توسط موزه رضا عباسی ۱۳۵۸
  • تهیه عکس از کاروانسراهای برون شهری جهت دستیابی به گونه شناسی معماری آن ۱۳۷۰-۱۳۴۸

نمایشگاه ها:

  • موزه رضا عباسی ۱۳۵۸
  • گالری سولیوان ۱۳۵۹
  • نگارخانه تهران ۱۳۷۷
  • موزه عکسخانه شهر ۱۳۸۱

داوری:

  • نخستین جشنواره سراسری عکس و فیلم رضوی
  • نخستین مسابقه سراسری عکس شاهد ازادی(؟)، تهران، آبان ماه 1384
  • جشنواره سراسری عکس ایران، سرزمین ادیان توحیدی، تهران، 29 خرداد ماه 1388
  • سومین جشنواره سراسری عکس فیروزه، تبریز، تابستان 1389

تحصیلات و مدارك علمی:

  • لیسانس رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
  • فوق لیسانس رشته معماری و باستان شناسی در دانشگاه سوربون پاریس
  • دکترای تخصصی هنر و معماری و باستانشناسی در دانشگاه سوربون پاریس

مسئولیت و مقام ها:

  • عضو هیات علمی دانشگاه تهران
  • تدریس رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
  • تدریس رشته موسیقی در دانشگاه‌های تهران و هنر، هنرستان عالی موسیقی
  • تدریس رشته عکاسی معماری - دانشگاه تهران
  • تدریس رشته عکاسی دانشگاه الزهرا

افتخارات:

  • در سال ۱۳۵۸ کتابش که ترجمه و تألیفی است از نحوه نگرش به مبانی معماری در غرب و مقایسه ی آن با شرق، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از هفت کتاب منتخب سال ۸۳ معرفی و به دریافت جایزه و تقدیر نایل گردید.
  • دریافت چنگ زرین جشنواره فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،در زمینه موسیقی
  • دریافت۴ مدال طلای نوازندگی گیتار از مسابقات دانشگاهها و اموزشگاههای عالی کشور طی سالهای ۴۵ تا ۴۸
  • دریافت جایزه ویژه داوران کنگره دانشجویی (دانشجویان خارجی) در مادرید
  • دریافت جایزه اول بهترین عکس معماری ابنیه تاریخی از وزارت فرهنگ و هنر ۱۳۵۳
  • دریافت لوح تقدیر و عضویت افتخاری در انجمن عکاسان میراث، سی ام دی ماه 1389

اثار:

  • کتاب خلوت و رنگ آب
  • ترجمه نحوه نگرش به مبانی معماری در غرب و مقایسه ی آن با شرق

نقل قول و خاطرات:

آیوازیان ، یکی از دلایل اینکه، گرایشها به سمت موسیقی اصیل کمتر است، را چنین بیان کرد: شاید جوانان در یک سری از مسائل، احساس خالی بودن می کنند و انگیزه کمتری نسبت به اصالت دارند و بیشتر به دنبال هیجان هستند که در این زمینه اروپا بدتر از ایران است و هیجان جوانانش بیشتر است. چرا که عقیده مسائل مذهبی در اروپا کم، و بی بندوباری زیاد است و به این دلیل پناه بردن جوانان آنها به چنین مسائل طبیعی است. ولی در ایران به خاطر مسائل اعتقادی و دینی گرایش جوانان کمتر است.

منبع : http://www.citytomb.com/wiki/view/Simon_Aivazian